En statsvitenskapstudents hverdag!

Kjære leser! Er du interessert i politikk? Er du nysgjerrig på hva som skjer i samfunnet? Det er jeg! Jeg heter Joakim, og studerer statsvitenskap på NTNU! Jeg ønsker å dele litt av mine hverdagslige erfaringer med deg…

Joakim Nylen
Joakim Nylen

 

I løpet av videregående fant jeg en spesiell interesse for politikk og samfunnsutvikling. Jeg syns det er spennende å følge med i media og være analytisk til hva som skjer i samfunnet. I løpet av studiet mitt så langt har jeg lært om ulike måter å forstå politikk på – hvorfor politikere handler som de gjør, hvordan mennesker forholder seg til politikk, ulike former for demokrati og masse, masse mer. I løpet av studiet får man mange muligheter til å fordype seg i temaer man er interessert i. Personlig har jeg skrevet oppgave om revolusjonen i Egypt, folks reaksjoner til Jens Stoltenberg etter 22. juli og om sammenheng mellom økonomisk og politisk utvikling, for å nevne noen tema.

I dette semesteret har jeg fag som fokuserer på hvordan vi kan hente og bruke informasjon – altså hvordan vi skal forske. I så og si alle fagene jeg har hatt, har jeg hatt både forelesninger og gruppeøvinger. I forelesning sitter man som oftest og lytter til en professor som underviser, mens man selv skriver notater. En student med kaffe, notatbok og kanskje en laptop er et vanlig syn i forelesningssalen 🙂

Bilde av heteroscedasticity

Foreleserene er veldig dyktige i sitt fag og blir gjerne gira av å få innspill fra oss som hører på! Professorene jeg har hatt liker at vi engasjerer oss og at vi er kritiske til pensum. De forteller gjerne egne historier og erfaringer, for å eksemplifisere det vi lærer! En av professorene jeg har nå, i et fag med en del statistikk, sa forrige uke at «well, this class isn’t very funny, so you start laughing at just about everything». Etter det, viste han et av hans yndlingsord. Så fortalte han om et møte med en tidligere student som sa at det eneste han husket fra faget var «heteroscedasticity».

I gruppeøvinger er man ofte færre studenter. Her får man mer personlig oppfølging. Man gjør typisk oppgaver, diskuterer og repeterer pensum. Ofte har man lekser til øvingene også. Jeg syns det minner meg litt om undervisning fra videregående!

Bilde fra rollespill fra SOS3004

Bildet over er fra en slik gruppeøving. Her hadde vi et rollespill, for å øve på det å være en god intervjuer. Den som skulle bli intervjuet fikk en rolle som for eksempel blyg og sjenert. Den andre skulle intervjue til beste evne, og de to siste skulle observere og komme med tilbakemeldinger etterpå. Dette rollespillet gjorde at vi fikk testet litt av det vi hadde lært. I tillegg hadde vi det dødsmorsomt, og endte i tårevåt latter et par ganger. Våre skuespillerevner var kanskje ikke helt på topp! Så, etter å ha hatt øving der vi ble bedre kjent og hadde hatt det moro, tok vi oss en tur på kantina sammen med andre medstudenter!

Bilde fra lunsj kantina
Mat! NomNomNom

Jeg synes kombinasjonen av forelesninger og øvinger gjør at man både får fokusert på det faglige, men også en god mulighet til å bli kjent med andre studenter. Selv er jeg en sosial kar, og synes det er viktig å ha et godt klassemiljø. Det er kjekt å kunne sette meg ned med kjentfolk når jeg kommer inn i forelesningssalen!

Bilde fra Ski-VM i kantina
Heiaheiaheiaaaa Norge! Vi som befinner oss i Trondheim må jo gi ekstra støtte til Bjørgen og Northug!

Etter forelesning, eller i pausene mellom forelesningene er det fort gjort å gå forbi noen man kjenner. Det blir ofte en del nikk, hils og «halla» på vei fra A til B.. og vips, så er man i prat med noen og tar en kaffe sammen. Hvis jeg ikke har møtt noen innen jeg har kommet meg til kantina er det ikke stort verre enn å sette meg ned og se på ski-VM med andre sportsinteresserte! Bra stemning!

I alle fagene jeg har hatt så langt på statsvitenskap på NTNU har vi hatt stor frihet. Det har vært lite obligatorisk oppmøte, så hvis man ønsker å lese på egenhånd i stedet for å dra på forelesning en dag har det ofte vært uproblematisk. Jeg selv syns det er deilig å ha friheten til å kunne velge, men har erfart at jeg lærer best ved å delta aktivt i forelesningene og øvingene, men jeg har også hatt semstere der jeg nesten bare leser på lesesalen og hjemme.

Bilde Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre er en av mange store politikere som har vært på besøk på campus i løpet av studietida mi!

For vi som er interesserte i statsvitenskapelige tema, så finnes det også mange arrangement og steder hvor vi kan delta i spennende diskusjoner og foredrag. Eksempelvis er politikere og eksperter i ny og ne på besøk på campus og studentersamfundet, hvor de har foredrag etterfulgt av diskusjon eller spørsmål fra salen.

De Folkevalgte logoMen det er viktig for meg å si at det skjer ting utenfor studiet også, som ikke er fagrelatert! Statsvitenskap har for eksempel en linjeforening som heter De Folkevalgte som skaper sosiale arrangement for stasvitenskapsstudenter. De har for eksempel et eget fotballag, har quiz-kvelder, temafester og tur til Åre i Sverige hvert år!

Jeg er fornøyd med statsvitenskap på NTNU fordi jeg får gå i sømmene på samfunnsrelaterte problemstillinger. Jeg har hatt utrolig dyktige professorer – blant Norges fremste eksperter – som har hjulpet meg til å forstå. I tillegg har jeg blitt kjent med mange nye mennesker i løpet av studiet mitt, og blir stadig kjent med nye mennesker gjennom fag og sosiale arrangementer! Jeg håper du som er samfunnsinteressert tar en ekstra titt på statsvitenskap for å se om det kan være noe for deg 🙂

Klikk her for mer informasjon om statsvitenskapstudiet

4 kommentarer om “En statsvitenskapstudents hverdag!

    1. Hei Julie!

      Så hyggelig at du er interessert i Marin teknikk 🙂
      Vi har dessverre ingen planlagte innlegg om det i nærmeste framtid, men det vil kanskje komme etterhvert.
      I mellomtiden vil jeg anbefale deg å sjekke facebooksiden vår (facebook.com/NTNUogdu). Der kan du lese om livet som student ved NTNU, se bilder og filmer og også komme i kontakt med noen av studentene våre.

      Mvh
      Ranveig Heggem
      Studentrekruttering NTNU

  1. Joakim

    Hei Joakim! Synes det er flott at du er interisert i politikk og engasjerer deg i samfunnet, det gjør jeg også!Dessverre har nok Norge «produsert» ferdig utdannede sammfunsvitere i en årekke, som, dessverre øker graden av byråkrati og kompliserer et allerede altfor «tungrodd» offentlig Norge.

    Mener derfor for å sette det på spissen at disse studiene er noe staten burde ha skjært ned på,
    Vi trenger folk i det private og offentlige med mer «finspissede» utdaninger og kompetanse.
    Hvordan kan vi forenkle, effektivisere offentlig sektor?
    Vi har en stor mangel på Ingeniører og annet kempetent fagfolk i industri og forskning.
    Norge er det landet i verden med høyest offetlig sysselsetting, det er kanskje et tankekors?

    En dag går dessverre olja slutt og da har vi ikke råd tilk å lønne alle de i offentlig sektor som er «dødkjøtt».

    for å konkludere, jeg vil heller ha en ekstra sykepleier eller lege i norske sykehus istedenfor en sakbehandeler på NAV.

    Håper du deler noe av samme tankegods og bruker utdanningen din til å effektivisere den offentlige sektor!

    Lykke til!
    Mvh Joakim B.

  2. Det er utrolig spennende å lese om statsvitenskap siden jeg er selv veldig interessert i det og skal begynne på denne type jobben. Takk for hjelpen:)

Legg igjen en kommentar

