Mitt liv som Matie

Etter å ha reist på egen hånd i Namibia og Sør-Afrika for to år siden, og etter tre semestre på Afrikastudier ved NTNU, fant jeg ut at det nå var på tide å benytte seg av mulighetene man faktisk har som student ved universitetet. Reiselysten var der fortsatt, og jeg hadde lyst til å se og oppleve alt jeg har lest om i pensumbøker på skolen; kultur, historie, politikk, og mennesker.

Eli Ane
Afrika – kontinentet vi alle har hørt så mye om, både gjennom media og fra venner og familie. Det er enormt stort, og kontrastene er mange, men hva er egentlig Afrika – hva er typisk afrikansk? Dette er hva jeg hadde lyst til å finne ut – så jeg dro på utveksling. I juli 2012 ankom jeg Sør-Afrika, nærmere bestemt Stellenbosch, for å studere to semester ved Stellenbosch University.
Når jeg kom hit var det vinter og kaldt, så assosiasjonene til Norge og Trondheim var mange. Etter noen dager fant jeg et bosted, noe som var overraskende enkelt. Jeg bor i et fint hus fem minutters gange fra campus, to minutter på sykkel.

Huset vårt
Gaten vår

Den første uka på universitetet var introduksjonsuke for internasjonale studenter. Her var det et flott program, med alt fra grunnleggende språkkurs til informasjon om fagvalg og studentorganisasjoner. For internasjonale studenter har Stellenbosch University sin egen studentorganisasjon, ISOS, som har mange spennende aktiviteter. Alt fra haidykking til vinsmaking, mange turer både i byer og i townships blir arrangert, alt for en billig penge.

Skoledagen er ganske annerledes fra min hverdag på Dragvoll, alle timer er obligatoriske og foreleserne liker å ha diskusjoner med studentene. Man kan velge mellom to ulike typer fag, den ene er IPSU-fag, som er kun for internasjonale studenter, og den andre er Mainstream-fag, som er for internasjonale studenter og for Sørafrikanske studenter. Om man er i tvil om hvilke fag man vil velge, får man veldig god hjelp fra det internasjonale kontoret på campus, et sted man for øvrig kan stikke innom uansett hva man lurer på.
Skolemiljøet er veldig avslappet, og omgivelsene er kjempefine. De har et enormt bibliotek, egne studiesentre for hvert fakultet, fine uteområder, og også fine caféer hvor man kan sitte og studere.

Campus Stellenbosch University

Selvfølgelig handler ikke livet som utvekslingsstudent kun om å studere, jeg er også her for å oppleve kulturen og for å se så mye av landet som mulig. Da kommer det godt med at vi har mange offentlige helligdager, og dermed ganske ofte langhelg. Vi hadde også en ukes ferie mellom semesterets to deler, og den ble brukt til reising. Jeg reiste med flere internasjonale studenter på roadtrip langs kysten, og fikk sett utrolig mye fint! Strand, dyreliv, natur og folkeliv er noe som er utrolig fascinerende. At temperaturen stiger dag for dag, kan man heller ikke klage på!

Knysna

Ellers er livet som utvekslingsstudent veldig sosialt! Det er lett å bli kjent med andre studenter, og menneskene her er veldig vennlige og omgjengelige.
Mangfold er et ord jeg synes beskriver Stellenbosch veldig godt. I løpet av en uke kan man gjøre veldig mye, og det meste kan nås med Matiessykkelen (et tilbud til alle studenter). Man kan dra på rugbykamp på sportsarenaen, fjelltur, vinsmaking på de utallige vingårdene i Stellenbosch, dra til stranden og surfe, dra ut på byen. Om man leier seg en bil kan man kjøre til Cape Town og utforske den fantastiske byen, dra på hvalsafari eller kjøre rundt i townships. Om man har litt mer tid enn bare en helg, kan man gjøre The Garden Route, kjøre oppover kysten og se mer av Sør-Afrika, noe som virkelig anbefales! Her kan man gjøre alt, og det er kun DU som bestemmer hva du vil gjøre!

Her er jeg på Jeffreys Bay
Addo Elephant National Park
Når jeg har vært her har mange spurt meg om hva jeg skal bruke bachelorgraden min til – hva man får ut av en grad i Afrikastudier. Min drøm er å kunne bruke den for alt den er verdt, og jeg ser på den som en gullbillett til arbeid i Afrika, eller med Afrika, enten i en NGO eller gjennom annet arbeid.

Så, om du har en drøm om å dra et sted, utforske verden, teste deg selv og egen tilpasningsevne, eller rett og slett kun lyst til å prøve noe nytt; DRA PÅ UTVEKSLING. Jeg kan love deg at du kommer hjem med en verden full av venner, gode minner og flotte opplevelser.

Hilsen Eli Ane Lervik, 2. årsstudent Afrikastudier NTNU

   

Jeffreys Bay
Legg igjen en kommentar

