EUROPEAN SPACE CAMP 2012: En unik opplevelse!

Gruppen vår etter oppskytingen, med Andrey Borisenko

Nå er det nesten en måned siden ESC 2012 slutta, men jeg tenker fortsatt på denne uka hver dag. Det var den beste og mest produktive uka i mitt liv. Jeg vil aldri glemme alt vi gjorde. Alt var bedre enn mine forventninger, som allerede var høye.

Det ble ikke mange fristunder, men det var heller ikke derfor vi var der!

Alle de gode foredragene vi fikk i løpet av uken gjorde at min interesse for verdensrommet tok helt av. Verdensrommet er ikke bare vakkert, det er flott og ekstremt spennende, samtidig som det er en oppvekker. Takket være ESC kan jeg i dag si at jeg er brenner for verdensrommet.

Alt i alt hadde vi ca. 15 foredrag om hvordan raketter virker, Rocket Aerodynamics og stabilitet, Trajectory, funn ved CERN, global energi, solens stråling, effekter av solvind på nordlys og geomagnetiske felt, ballonger og radiosonder, romstasjoner (med en ekte kosmonaut, Andrey Borisenko!), GPS, menneskets søken etter rommet og Mars… Vi fikk til og med holde støv fra den røde planeten Mars, og en del av solpanelet til det berømte Hubble Teleskopet!!! En helt unik følelse…

Vi hadde også gruppearbeid i noen dager, og kunne velge mellom 5 grupper: Rocket System Design, Expermental Instrumentation, Payload Assembly, Rocket Telemetry og Rocket Physics. Jeg valgte gruppe nr. 2 (Experimental Instrumentation), og vi jobbet med en del av den interne rakettkretsen (sammen med den tredje gruppen) og tok oss av transformasjonen av sensor inngang til sensor utgang – for å kunne behandle opplysninger mottatt av raketten mens den var oppe i luften. Som det står på ESCs nettsider: det er ikke bare arbeid og ingen lek, så vi hadde også en rekke morsomme aktiviteter for å bli kjent med hverandre, samt underholdende aktiviteter rundt raketter og rommet (=Rocket Fun!). Vi hadde bl.a. en konkurranse der vi laget en papirrakett og det var om å gjøre å sende den lengst (min rakett: ca. 79 meter! Rekorden: ca. 113 meter). Deretter laget vi en mer sofistikert rakett med fallskjerm som var enten ment for høyde, enten ment for sikker landing av et egg. Dessverre glemte vi (jeg og en annen fra min gruppe) å sette en høydemåler på raketten vår før vi sendte den avgårde … Så vi får bare si at vår rakett var den høyeste, og dere får tro oss på ordet! ;D Og to av fire egg overlevde landingene. Hvalsafarien var en fin avkobling – og vi fikk sett tre hvaler! Vi hadde morsomme spørrekonkurranser om kveldene og badet i midnattssol (kaaaldt!). Alle var med på å lage et show den siste kvelden. Vi fikk mange uforglemmelige og fantastiske minner, og ikke minst mange gode venner… En helt fantastisk og inspirerende gjeng. One of a kind!

Oppskytningen av raketten, som vi kalte «A. Borisenko» etter ”vår” kosmonaut, gikk etter all forventning. Det eneste problemet var at noen biler stod for nær oppskytingsrampen mellom de to vei-blokkeringene som ble satt opp for oppskytingen, samt at en av stasjonene ikke lagret data fra raketten. Heldigvis hadde vi to lagringsstasjoner slik at vi likevel kunne analysere alt vi skulle! Vi hadde flere sensorer: Accelerometer for X og Y axis, pressiometer, 2 phototransistor, magnetometer and 2 temperature sensors. Med data vi fikk fra sensorene, fant vi bl.a. hastigheten på raketten, høyde, spinn-hastigheten og spinn-byttet.

Her kan dere se oppskytningen av raketten vår: http://youtu.be/kpuYAtBDTOI

Jeg vil gjerne takke NTNU, Team Space Camp, Andøya Rocket Range, NAROM, foreleserne våre og en spesiell takk til Sophie Allan fra National Space Centre og Andrey Borisenko, for denne unike opplevelsen. En opplevelse for livet…

European Space Camp på Andøya var den beste uken jeg noen gang har hatt og jeg håper noen av dere som leser dette får lyst til å delta neste år, for det er virkelig verdt det!!

Laetitia I. Lyslo Delmer

Legg igjen en kommentar

