Boforhold i Trondheim: kort om hybler, kollektiv og leiligheter!

Når du skal flytte til en hybel, leilighet eller studentbolig Trondheim, er det veldig lurt å starte letingen tidlig. Det er trangt om de beste plassene, så det kan være lurt å allerede sette seg på venteliste på studentboligene om du vil ha noe som er ganske billig og allright.

Det er flere steder man kan bo som student både på det private markedet og hos SiT, Studentsamskipnaden. Sistnevnte er en organisasjon som tar vare på studentene via helsetjenester, gode og billige bo-muligheter, tannlegeordning, kantiner og barnehager. De har allerede fått inn 3000 nye søknader om bolig, men sier at veldig mange kommer til å trekke søknaden etterhvert, så det er fremdeles muligheter der. Det er viktig å jevnlig fornye søknaden sin så man ikke faller ut av ventelisten.

SiT-boliger

Boliger som eies av SiT kan være enten i studentbyene eller i boenheter litt spredt rundt, og de har alt fra enkeltleiligheter, par-leiligheter, familie-leiligheter og kollektiv. Størrelsen på rom og antall personer i kollektivene varierer veldig fra sted til sted, og reflekteres ofte i prisen.

Selv har jeg bodd i to forskjellige SiT-boliger, og to private. Jeg bodde et år i kollektiv i Klostergata 18, hvor jeg betalte ca 3800 inkludert strøm og nett. Dette er en veldig overkommelig og grei pris når alt er med, og gjenspeiler seg i at vi var 4 personer per kollektiv, men kjøkken/bad som eneste fellesareal. Rommet mitt var passelig stort, på ca 15 kvadratmeter. I de fleste slike kollektiv fra SiT finnes det også tilknyttet vaskeri og et festlokale/et oppholdsrom som man kan reservere ved å skrive seg på ei liste om man vil holde en fest. Ulempen med alle hyblene i Klostergata 18/20 er at de ligger rett ved siden av Studentersamfundet, og det er derfor store mengder bråk på nattestid og i helgene.

Stuen i SiT-boligen Klostergata 20 pyntet til Halloween.

Den andre SiT-boligen jeg bodde i var nabohuset. Der flyttet jeg inn i en leilighet som nå pusses opp, og den var ganske gammel. Her bodde jeg og samboeren min, og vi fikk enormt mye plass og slikt for samme pris som før. Ulempene med Klostergata 20 er jo at det er et gammelt bygg som ligger rett inntil Studentersamfundet, og derfor har veldig mye bråk. Hybelen var også ganske slitt, og strøm og internett kom utenom prisen. I gamle bygg utgjør strømregningen en veldig stor sum om man bor i første etasje, som man bør tenke på før man flytter dit. Resten av feilene med denne plassen skulle de fikse opp når vi flyttet ut, men det beste var jo at vi sammen hadde 80 kvadratmeter med stue, soverom og kjøkken.

Et typisk, litt rotete studentkjøkken – her fra SiT-boligen Klostergata 20.

Studentbyene er kjent for å være i ganske høy standard i motsetning til boligen jeg nevnte over, ofte fordi mange av dem er helt nye. Berg studentby sto ferdig for et par år siden, og her er det i hovedsak kollektiv. Les mer om de forskjellige SiT-boligene på http://sit.no/hybel/

Det private leiemarkedet

Det er som regel en god del dyrere å bo på det private markedet, og man kan i stor grad ende opp med alle slags mulige boenheter. Da jeg flyttet hjemmefra i 2007, fant jeg meg et stort fint rom i en gammel bygård i Hans Hagerups gate til det jeg trodde var 3700 kroner i måneden. Igjen hadde jeg ikke regnet med strøm og nett, så det endte totalt med et gjennomsnitt på 4400 kroner i måneden. Det er en typisk pris på det private markedet, men hva man får for den er jo veldig variabelt. Vi bodde ganske så shabby, og det eneste som egentlig var bra der var badet og størrelsen på rommet mitt – kjøkkenet så ikke ut.

Prisen varierer mye i forhold til hvor langt unna du er villig til å bo. Bor du på Byåsen kan du fort finne en veldig billig plass, men da må du regne med busskort i prisen også. Skal du gå på Dragvoll, må du nok regne med busskort uansett.

Det viktigste med det private tilbudet er etter min mening å være veldig forsiktig med hvem man leier hos. Sett deg inn i regler for depositum (de skal inn på egen depositumkonto som utleier skal betale for), og google opp informasjon om personen som leier ut. Det finnes et par «bolighaier» der ute som ikke har fått brannsikret boligene, nekter å gi tilbake depositum, og gir deg skylden for feil som er der i det du flytter inn. Sjekk opp boligen grundig før du flytter inn, og ta bilde av feil eller mangler som er der. Vil han nekte deg depositumet, kan det komme godt med. Er du i tvil om noe tar du kontakt med noen som driver med studentvelferd, så vil de nok henvise deg til noen som kan hjelpe.

Nå om dagen bor jeg i en helt ny, fin leilighet i Ilsvika som jeg og min samboer leier. Her er prisene ganske stive for mange studenter som ikke jobber ved siden av studiene, og vi var så heldige å få leie av ei koselig dame som ikke var opptatt av å maksimere profitt. Vår leie ligger på 5000 kr hver pr. måned uten strøm, og for en relativt sentrumsnær leilighet på 60 kvadratmeter er det egentlig veldig billig. Så langt er dette drømmeboligen, men krever enten sykkel eller buss for å komme seg til campus.

Stua i vår drømmeleilighet i Ilsvika, til 10.000,- i måneden.

Skal du bo midt i sentrum, på Solsiden eller Bakklandet som alle er veldig attraktive områder, må du nok regne med å betale godt over 4000 kr for en hybel i varierende størrelse og kvalitet. Så det er lurt å gå på alle visninger du kan, og presentere deg godt. Legger du igjen en lapp med bilde av deg selv og litt informasjon, er det mye lettere for de som leier ut å huske deg i forhold til de andre som møter opp. Sjekk også om det er alt av hvitevarer, og spør om alt som ikke er inkludert.

Det kan være lurt å sjekke ut hybel.no eller finn.no for steder på det private markedet.

Helene Engeness Mørk,
Nevrobiologi 5. året

Legg igjen en kommentar

